De Green Business Club zet de komende jaren groots in op het stimuleren en ondersteunen van de vitaliteitsverbetering van de medewerkers op kantorenpark Gelderse Poort in Arnhem. Deze ambitie is onderdeel van een grotere doelstelling, namelijk het verduurzamen en toekomstbestendig maken van het bedrijventerrein.
Kantorenpark Gelderse Poort bestaat uit twintig kantoorpanden en huisvest ruim negentig bedrijven. “Groot en klein en uit allerlei verschillende branches, maar met name bedrijven in de zakelijke dienstverlening en de gezondheidszorg”, vertelt programmamanager Milan Zewald van Green Business Club Gelderse Poort. “Om de aantrekkelijkheid van het park te vergroten, realiseren wij projecten op het gebied van mobiliteit, energie, circulariteit en levendigheid. Onder dat laatste thema valt vitaliteit.” Deelname aan vitaliteitsactiviteiten is een vrijwillige keuze voor de ongeveer 5000 mensen die er werken.
Green Business Club Gelderse Poort is onderdeel van een landelijke stichting, die via lokale clubs verduurzaamt. Onder meer op de Zuidas in Amsterdam, Rotterdam Alexander, Eindhoven Spoorzone, Utrecht stationsgebied, Zaanstad en Twente.
Green Business Club Gelderse Poort heeft diverse samenwerkingspartners, waaronder energieleverancier Equans, een mobiliteitsmakelaar van Slim & Schoon Onderweg, de gemeente Arnhem en Vital-up (onderdeel van Sportbedrijf Arnhem en vitaliteitspartner van Vitaal Bedrijf). “Samen met Vital-up hebben we subsidie aangevraagd om de vitaliteit op het bedrijventerrein te optimaliseren en die hebben we gekregen vanuit het preventie-akkoord”, aldus Zewald. “Vital-up is voor ons een passende partner, omdat zij een breed aanbod bieden en veel kennis hebben. En het is een partij die lokaal werkt en dus goed is ingeburgerd. Dat vonden we ook belangrijk.”
Een andere reden om met Vital-up in zee te gaan, was het enthousiasme van projectleider Hayke van Valburg. Heel belangrijk om bedrijven daadwerkelijk de stap te laten zetten om met vitaliteit aan de slag te gaan, weet Zewald. “Want dat is nog best lastig. Op zich zijn bedrijven enthousiast, maar je merkt wel dat ze nu met personeelstekort en hoge werkdruk te maken hebben. Het mag allemaal niet te veel tijd kosten. Het vraagt veel actie om mensen te mobiliseren.
Bepalende functies
“Het is een kwestie van een lange adem en herhaling”, zo omschrijft Van Valburg het hele proces om bedrijven en medewerkers zover te krijgen meer met vitaliteit te doen. “Het moet in de koppies van een organisatie komen. Dat landen kost tijd en zichtbaarheid. Je moet iedere keer weer zaadjes planten op verschillende kanalen en verschillende manieren. Op een gegeven moment gaat het balletje rollen en begint de werving te lopen. Bij kleine bedrijven gaat het vaak makkelijker en we hebben nu te maken met een heel bedrijventerrein, dus dan is het helemaal een uitdaging.
Volgens Van Valburg heeft de coronaperiode ook niet echt mee geholpen. “We moesten continu acties uitstellen en alle werving en marketing moest online. Dat maakte het er niet makkelijker op. We zetten voor het werven nu heel erg in op bepalende functies binnen bedrijven, die vitaliteit vaak zelf al in hun portefeuille hebben en die wij als ambassadeur kunnen inzetten. Deze hr-professionals en leidinggevenden kunnen in teamoverleggen, via intranet, de mail of in een WhatsApp-groep onze communicatie versterken.”
Ze vervolgt: “We helpen ze met het opstellen van wervingsteksten en leren ze het gesprek aan te gaan met medewerkers. Dat is vaak erg lastig, bijvoorbeeld als je iemand met overgewicht hulp wil aanbieden om af te vallen.” Zewald: “We willen ook gaan werken met een buddyprogramma. Een sportieve medewerker en een collega die er wat meer moeite mee heeft om in beweging te komen, kunnen daarin samen optrekken. Dat is laagdrempelig, omdat ze elkaar al kennen.”
Kwetsbare mensen
Vanuit Vital-up is Van Valburg meestal zelf degene die met bedrijven een plan van aanpak maakt en ontwikkelt. Aan de hand daarvan zoekt ze dan collega’s of partners die de uitvoering doen. Het eigen specialisme van Vital-up ligt bij de begeleiding van kwetsbare medewerkers binnen een organisatie, mensen die veel drempels ervaren en weinig tot geen affiniteit hebben met sport of een gezonde leefstijl. “Als enige partij in Nederland voeren wij gecombineerde leefstijlinterventies vergoed door de zorgverzekeraars uit. Dat doen we incompany bij meerdere bedrijven in diverse sectoren. Het zijn bewezen effectieve leefstijlprogramma’s die werkgevers relatief weinig geld kosten, omdat ze vergoed worden.”
Medewerkers op het kantorenpark kunnen kosteloos gebruikmaken van de leefstijlcoaches van Vital-up. Van Valburg: “Het fijne van een leefstijlcoach is dat het één op één begeleiding is, waardoor je echt de focus hebt op langdurige gedragsverandering. Het is niet een korte prikkel die je geeft met een keer een vitaliteitsworkshop of yoga. Nee, het is echt een begeleidingstraject dat erop gericht is iemand vitaal te krijgen, maar vooral ook te houden.”
Vital-up is momenteel bezig met het afnemen van gezondheidschecks bij medewerkers die zich daarvoor hebben aangemeld. “Daarmee testen we de fysieke en mentale waardes. De focus ligt daarbij meer op mentale fitheid, omdat dat door corona een probleemthema is gebleken. Tijdens de gezondheidschecks vragen we meteen waar de behoefte van medewerkers ligt. Begin volgend jaar willen we op basis daarvan een aantal workshops en beweegactiviteiten doen. Je zou kunnen denken aan yoga, lunchwandelingen, bootcamp, maar ook aan een workshop omgaan met werkdruk of werk-privébalans.”
Integrale aanpak
Van Valburg spreekt van een integrale aanpak bij kantorenpark Gelderse Poort, want naast de acties die Vital-up zelf doet, worden er vanuit partners ook nog andere vitaliteitsactiviteiten geboden. Zo organiseren de collega’s van Sportbedrijf Arnhem Events een Gelderse Poort Business Run. “Uit een behoefteonderzoek kwam naar voren kwam dat mensen het leuk vinden om samen mee te doen aan wedstrijden en samen te sporten.” Er is ook een samenwerkingsverband met de zogeheten Sportkaart, zodat medewerkers op een groot aantal locaties met één sportabonnement onbeperkt allerlei verschillende sporten kunnen beoefenen.
Zewald voegt daaraan toe: “We hebben ook een e-bike probeeractie gehad via Slim & Schoon Onderweg. Die viel onder het thema mobiliteit, maar is natuurlijk ook in het kader van vitaliteit een mooie actie. Medewerkers konden twee weken gratis op e-bikes rijden om te ervaren hoe het bevalt om met de fiets naar kantoor te gaan. Dit was midden in coronatijd, dus het aantal bedrijven dat daar gebruik van heeft gemaakt was niet zo hoog als we hoopten. We zien de vraag nu weer toenemen.”
Psychische klachten en overgewicht
“Vitaliteit op de werkvloer is een thema waar je eigenlijk niet meer omheen kunt”, stelt Van Valburg. “Als je wil dat je medewerkers lekker in hun vel zitten, moet je er als werkgever de noodzaak van inzien. Heel veel mensen hebben momenteel psychische klachten en de helft van Nederland heeft overgewicht. Die laatste groep stevent af op een chronische aandoening, waardoor ze gemiddeld 19 jaar langer in ongezondheid leven. Dat gaat gepaard met ziekteverzuim en gigantische zorgkosten.”
Ze wil nog graag benadrukken dat bedrijven werken aan vitaliteit niet als iets incidenteels moeten zien. “Nee, als je vitaliteit belangrijk vindt, moet je dit structureel met tijd en geld op de agenda zetten. Zeker omdat je een flinke aanloopfase hebt als je iets goed wil laten landen.”
Dit artikel is tot stand gekomen via het onafhankelijke programma Vitaal Bedrijf, een initiatief van VNO-NCW en MKB-Nederland. Vitaal Bedrijf biedt praktische tools zoals gratis vitaliteitscans waarmee je in 10 minuten ontdekt hoe vitaal jouw bedrijf is. Ook biedt zij adviesgesprekken, tips en een netwerk aan vitaliteitspartners door het hele land die kunnen ondersteunen. Ben je al goed bezig met vitaliteit? Vraag dan het Vignet Vitaal Bedrijf aan, hét vitaliteitskeurmerk voor MKB bedrijven. Voor meer informatie: www.vitaalbedrijf.info